Samhandlingsverktøy og informasjonsdelingsverktøy
Det finnes flere typer verktøy som kan benyttes til samhandling ("collaboration") og informasjonsdeling internt i en virksomhet. Mens intranettløsninger ofte i stor grad benyttes for enveiskommunikasjon fra ledelsen til de ansatte, så gir samhandlingsverktøy/informasjonsdelingsverktøy i større grad alle de ansatte mulighet til å dele informasjon med hverandre. Her er en liste over noen slike verktøy:
www.workplace.com/ - dette er en egen "jobbversjon" av Facebook, som kan benyttes for å dele informasjon innad i en virksomhet. Ansatte i en virksomhet som benytter www.workplace.com/ oppretter egne profiler til bruk på https://www.workplace.com/, slik at de ikke trenger å benytte sine private profiler på jobben.
· Slack - verktøy for kommunikasjon og samhandling i team.
· SharePoint - samarbeidsprogramvare for team, fra Microsoft.
· Yammer - sosialt nettverk for virksomheter, fra Microsoft.
· Apped Pulse - på nettsiden deres beskriver de denne løsningen som "a tool for everyone in the workplace to create, follow and comment [on] company wide topics."
· Interaxo - samhamdlings- og prosjektverktøy.
· Asana - verktøy for samhandling i team.
· Wrike - samhandlings- og prosjektverktøy.
· AnswerHub - "solutions that make it easy for groups to share and access their collective knowledge."
· Trello - i følge nettsiden deres er Trello en fleksibel og visuelle måte "å organisere hva som helst med hvem som helst."
· Podio - verktøy for samhandling i team (fra Citrix).
· OpenText FirstClass - verktøy for samhandling i team.